A jövő játékosai

A 2024-es AI Summit második kerekasztal-beszélgetésén Goldberger Mária a Genius Automotive ügyvezető igazgatója és Tüttő László, a SAIC CEE Ltd. osztályvezetője osztotta meg gondolatait Rónai-Horst László, a Mercarius Flottakezelő ügyvezető igazgatójának moderálásával. A beszélgetés során a kínai elektromos autóipar jelenlegi helyzetét és az európai piacra gyakorolt hatását vitatták meg a szakértők.

Goldenberg Mária, a Genius Automotive ügyvezető igazgatója, elmondta, hogy a Chery International-lel kötött disztribútori szerződés keretében az Omada és Jaecoo márkákat forgalmazzák. Emellett a Chery portfóliójában több más márka is megtalálható, és a cég nemcsak saját márkáinak, hanem Európában ismert termékek bérgyártását is végzi Kínában.

 

Tüttő László, a SAIC CEE Ltd. osztályvezetője részletesen bemutatta a Shanghai Automotive Industry Corporation-t, amely egy állami tulajdonú vállalat, és hasonlóan a General Motorshoz, több autómárkát képvisel. Európában az MG néven ismert, de portfóliójában megtalálható még a Roewe, Rising és Maxus is. A SAIC széles választékot kínál különböző autómodellekből.

 

A kínai elektromos autógyártók gyors növekedése gyakran az állami támogatásoknak és a kedvező piaci körülményeknek köszönhető. Sokan úgy vélik, hogy az európai szabályozások és az alacsonyabb árak révén ezek az autók könnyen értékesíthetők a nemzetközi piacon. Azonban felmerül a kérdés, hogy valóban ennyire egyszerű-e a helyzet. Mennyire befolyásolják a kínai állami támogatások és az európai jogszabályok a kínai elektromos autók sikerességét?

 

Mindketten kijelentették, hogy nem rendelkeznek információval a kínai autógyártók számára nyújtott állami támogatásokról. Ugyanakkor hangsúlyozták, hogy az Európai Unió július 1-jétől bevezetett büntetővám jelentős kihívást jelent számukra. A vám mértéke 20,8%, azok számára, akik együttműködtek az EU-val. De az állami tulajdonú SAIC esetében 38%-os vámot szabtak ki, míg más gyártók, mint például a BYD, kevésbé érzik a hatását.

 

„Egyébként a kínai állam rengeteget fektet bele az elektromos autó fejlesztésébe.”

– emelte ki László, a SAIC CEE Ltd. képviselője.

 Kepernyofoto-2024-09-12---10.12.05

Fotó: IndaEvents

László hozzátette, hogy Kína gyors autóipari fejlődése mögött a helyi önkormányzatok támogatása és az innovatív megoldások állnak. Az ország sajátos fejlődési utat követett: a kínai fiatalok nem a hagyományos benzinmotoros autókon nőttek fel, hanem az elektromos autók térnyerése volt jellemző. Emellett az autóhasználat számukra elsősorban az A-ból B-be való eljutást jelenti, nem pedig a klasszikus autószeretetről vagy autókarbantartásról szól.

 

„Arra számítottam, hogy a pekingi autószalon kizárólag elektromos autókkal lesz tele, de meglepetésemre számos hagyományos motoros járművet is láttam. Úgy tűnt, mintha a kínaiak először csak azt hallották volna, hogy Európában kizárólag elektromos autókra van igény, és ennek megfelelően kezdték el ezt a területet fejleszteni.” – osztotta meg Mária saját tapasztalatait.

 Kepernyofoto-2024-09-12---10.12.15

Fotó: IndaEvents

Mária összehasonlította a kínai autógyártók és a hagyományos importőrök munkamódszereit. Kiemelte, hogy a kínaiak gyors kommunikációs eszközöket, például WeChat-et használnak, és még hétvégén vagy munkaidőn kívül is dolgoznak. A vezetői utasításokat gyorsan végrehajtják. Ezzel szemben hazánkban több időt töltenek e-mailek írásával, és gyakrabban van helye a szabad véleménynyilvánításnak. Mária szerint a kínai gyártók rendkívül gyorsan alkalmazkodnak, ami elősegíti a gyors fejlődést, de az európai gyártók kreativitása és önállósága is fontos érték, amelyben a kínaiaknak még fejlődniük kell.

 

„Fontos, hogy ne feledjük, minden autógyártónak – legyen az európai, koreai, japán vagy kínai –megvan a saját stratégiája. Nem minden gyártó fog kizárólag elektromos, hagyományos, luxus vagy olcsó autókat kínálni. A gyártók saját stratégiájuk alapján döntenek arról, mit ígérnek az ügyfeleknek, akik végül eldöntik, hogy az ajánlat megfelel-e az igényeiknek, vagy inkább a már ismert márkák mellett maradnak.”

– hangsúlyozta Mária.

 

László elmondta, hogy Magyarországon az elektromos autók aránya még alacsony, így a védővámok hatása kisebb. Az SAIC különböző típusú autókat kínál, beleértve a benzines és elektromos modelleket is, és próbálják kompenzálni a védővámokat az árazási politikájuk révén. Hozzátette, hogy a kínai autógyártók intenzív versenyhelyzetben dolgoznak, ami elősegíti a gyors piaci belépésüket.

 

„Az, hogy a kínaiak megjelennek az európai piacon, szerintem nem kérdéses. Nyilván az időzítés és a nagyságrend lehet a kérdés.”

– osztotta meg véleményét László.

 

Mária beszélt a vámok autók árazására gyakorolt hatásáról, és hangsúlyozta, hogy a Chery nem szeretne olcsó kínai autómárkaként megjelenni a magyar piacon. Ehelyett a minőséget és a technológiai innovációt kívánják előtérbe helyezni. A Chery már vásárolt egy gyárat, és további gyárak létesítését tervezi, hogy felgyorsítsa elektromos autóinak bevezetését. Jelenleg a benzines modellekre összpontosítanak, mivel a 20%-os védővám megnehezíti az elektromos autók versenyképes árazását. A jövőben elektromos és hibrid modellek is várhatóak.

 

A kínai termékeket korábban sokan másolatoknak és alacsony minőségűeknek tartották, de mára jelentős fejlődésen mentek keresztül. Hogyan jellemezhetőek most a kínai autómárkák minőségügyi szempontból?

 

„A kínai autóba bele kell ülni, ki kell próbálni.”

– nyilatkozta közösen Mária és László.

 

Mária kezdetben kételkedett a kínai autók minőségében, de személyes tapasztalatai alapján véleménye megváltozott. Kiemelte, hogy a kínai autók minősége már összehasonlítható a német prémium márkákkal, mivel a legjobb alkatrészeket használják, és a felfüggesztési rendszerek is jól alkalmazkodnak az európai és magyar utakhoz. László megerősítette, hogy a SAIC autói is megfelelnek az európai minőségi elvárásoknak, mivel a cég jelentős gyártási és minőségellenőrzési tapasztalattal rendelkezik a nyugati országok révén. Szerinte a kínai gyártók célja a minőség és ügyféltámogatás biztosítása, nem csupán az olcsóság.

 

László és Mária a márkakereskedői hálózat és az ügynöki modell közötti különbségeket is tárgyalták. László elmondta, hogy a SAIC korábban tesztelte az ügynöki modellt, de visszatértek a márkakereskedői hálózathoz, mivel ez jobban támogatja az ügyfélélményt, különösen Kelet-Európában. Mária úgy véli, hogy az ügynöki modell nem ideális, mivel nem biztosít olyan közvetlen kapcsolatot és ügyfélszolgálatot, mint a hagyományos kereskedések. Ő a kereskedői hálózat fontosságában hisz, és szerinte a jövőben is szükség lesz rá az ügyfelek megfelelő kiszolgálásához.

 

De ki lesz az új 'seriff'? Hogyan tudják a kínai márkák elnyerni az emberek bizalmát, hogy valódi kedvenc márkává váljanak?

Kepernyofoto-2024-09-12---10.11.53

Fotó: IndaEvents 

 

A kínai márkák elfogadottsága időbe telik, ahogyan az a korábbi japán és koreai autómárkák esetében is történt. László szerint a kínai gyártók előnyben vannak, mivel már tanultak mások tapasztalataiból, és így gyorsabban alkalmazkodhatnak az európai piac elvárásaihoz. Emellett hozzátette, hogy az autóiparban megjelenő új piaci elvárásokra az új szereplők gyorsabban és sikeresen reagálhatnak.

 

Mária hangsúlyozta a becsületes munka és a kereskedői hálózat jelentőségét. Ők a kínai autómárkával való együttműködésük során az ígéretek betartása és a minőségi termékek biztosítása révén kívánják elérni a sikert.

 

„Az a legklasszabb az egészben, hogy a végén az ügyfelek döntenek. Ha jó munkát végeztünk és minőségi terméket kínálunk, minket választanak majd. Ha nem, akkor valaki másét, ők majd eldöntik. Mi csak annyit tehetünk, hogy becsülettel helytállunk." – zárta gondolatait Mária.

 

László, a Mercarius Flottakezelő ügyvezető igazgatója zárszóként kiemelte, hogy a nagy nemzetközi autómárkák fokozatosan leépítik hálózataikat, ami lehetőséget biztosít az új szereplők, köztük a kínai autógyártók számára. Az új márkák a meglévő infrastruktúra kihasználásával költséghatékonyan tudnak megjelenni a piacon. Felhívta a figyelmet arra, hogy az autóértékesítés továbbra is bizalmi alapú szakma marad, mivel a vásárlók nem könnyedén döntenek a nagy értékű autóvásárlás mellett, különösen a jelenlegi árak mellett. Ezért az értékesítési folyamat jelentős szerepet fog játszani, még az online platformok fejlődése ellenére is.

 

A további kerekasztal-beszélgetéseken elhangzottakat itt ismerheted meg!