A Mercarius Flottakezelő is részt vett az év egyik legjelentősebb környezetipari konferenciáján, az Ökoindustria szakkiállításon. Az április 28-30. között tartott virtuális expon a mobilitási és zöldipari ágazat meghatározó piaci szereplőivel együtt ügyvezető igazgatónk, Rónai-Horst László is megosztotta a jövő mobilitásáról alkotott elképzeléseit.
Az Ökoindustria minden évben a környezetvédelmi szempontból legfontosabb ágazati és iparági trendeket tárgyalja, bemutatva a legújabb környezetvédelmi technológiákat és innovációkat. Az idei szakkiállítás egyik kiemelt témája a zöld mobilitás volt, így az ágazatban mérvadó hazai kormányzati és piaci szereplők között mi is megosztottuk gondolatainkat a témában. A Mercarius képviseletében ügyvezető igazgatónk, Rónai-Horst László tartott előadást az esemény első napján, amelyben a jövő mobilitási trendjeiről, legfontosabb kérdéseiről beszélt, kitérve a meghajtástípusok változásaira, valamint az önvezető autózás várható jövőjére.
Véleménye szerint az autóiparban jelenleg is tapasztalható alapvető átalakulás központi eleme a hajtási arányok eltolódása az elektromobilitás irányába. Ugyanakkor úgy véli, hogy az e-autók világméretű elterjedésének még számos megválaszolatlan kérdése maradt. Ilyen például az autógyártók szerepének megváltozása az értékesítési láncban vagy az e-autózáshoz szükséges áram előállításának módja és fenntarthatósági szempontjai. Emellett a szakember megjegyezte, hogy a hazai autók átlagosan 14 éves életkora miatt érdekes kérdés az is, hogy mi lesz a piacon jelen lévő 20-30 éves, hagyományos meghajtású autók sorsa az elektromos járművek teljeskörű elterjedése esetén.
Rónai-Horst László kitért az önvezető autózás terén bekövetkező legfontosabb változásokra is. Elmondta – bár a technológiában hatalmas potenciál és még nagyobb befektetői erő rejlik – a teljesen önvezető járművek elterjedése még legalább 15-20 évet várat magára. Ennek legfőbb oka a vezetés során tapasztalható, folytonosan változó környezet, aminek megértésére időbe telik felkészíteni a vezető nélküli járművek algoritmusait. A szakember példaként a repülőgépeket említette, melyek a gyakorlatban a felszállástól a leszállásig számítógépekre támaszkodnak, azonban a pilóta jelenléte továbbra is elengedhetetlen a repülés során. A légi közlekedéshez hasonlóan az autóvezetés is soktényezős, mindig megújuló feladat, mindig azonnali reakciót igényel és döntések sorozatából áll, ami nem lehet teljes mértékben előre programozott. Így egyelőre nehéz megmondani, mikor bízhatjuk rá magunkat 100 százalékban az önvezető technológiára.
„Mobilitási szempontból rendkívül izgalmas átalakulásoknak lehetünk szemtanúi, melynek még nem látjuk a végét, csak elképzelések vannak arról, merre tartunk. Bár a trendek egyértelműen azt mutatják, hogy hamarosan az alternatív meghajtású és önvezető járműveké lehet a főszerep, kevés szó esik azokról a kihívásokról, amelyek jelenleg még az új technológiák teljeskörű elterjedésének útjában állnak. Fontosnak tartom, hogy ezekről is beszéljünk annak érdekében, hogy lássuk, milyen komplex helyzetekkel állunk szemben” – emelte ki Rónai-Horst László.