Tradíció és innováció

A 2024-es AI Summit első izgalmas kerekasztal-beszélgetés keretében, Rónai-Horst László, a Mercarius Flottakezelő ügyvezető igazgatójának moderálásával három kiemelkedő szakember osztotta meg gondolatait az autóipar jelenéről és jövőjéről. A beszélgetésen részt vett László Richárd, a Toyota Central Europe – Hungary igazgatója; Nagy Norbert, a Kia Hungary Kft. ügyvezető igazgatója; valamint Wachtler Tamás, a Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója. Az esemény lehetőséget adott arra, hogy a három vezető különböző perspektívákból közelítse meg az iparág kihívásait és lehetőségeit.

Az elektromos autók térnyeréséről sok szó esik, de a résztvevők egyetértenek abban, hogy a teljes áttérés nem lesz zökkenőmentes, és nem valószínű, hogy 2035-ben mindenki elektromos autót használ majd Európában.
 


„Sokaknak ez jó megoldás, de nem az egyetlen megoldás lesz a jövőben.”
– fogalmazta meg véleményét Tamás, a Porsche Hungaria ügyvezető igazgatója.

pohu

Fotó: IndaEvents


 
Tamás arra is rámutatott, hogy az egyes európai piacokon az elektromos autók aránya csökkent, miközben a dízelautók ismét előtérbe kerültek. Ezzel szemben Magyarországon az elektromos autók száma jelenleg növekvő tendenciát mutat a kedvező támogatási rendszerek és az új kínai autómodellek térnyerésének köszönhetően.
 
Valójában nem is olyan zöldek a zöld autók?
 
Az elektromos autózást sokan zöld megoldásnak tekintik, de a résztvevők rámutattak, hogy nem minden esetben hoz valódi környezeti javulást. Az elektromos autók gyártása és használata is CO2-kibocsátással jár, különösen az akkumulátorok előállítása miatt, amely akár három-négyszer több szén-dioxidot termelhet, mint a hagyományos motorok gyártása. Emellett az autók energiaforrása is kulcsfontosságú: a világ áramellátása 85%-ban fosszilis, és csak 15%-ban megújuló forrásokból származik. Ha fosszilis energiával töltik az autókat, nem csökken a károsanyag-kibocsátása, hanem akár károsabb is lehet a környezetre.


 
„A Toyota mindig is abban hit, hogy az ügyfelek igényeihez kell a hajtásláncokat fejleszteni.” – nyilatkozott Richárd, a Toyota Central Europe – Hungary igazgatója.

 

toyota

Fotó: IndaEvents


Több résztvevő hangsúlyozta, hogy az autózás jövője nem lesz egy pólusú, és az Európai Unió szabályozásai ellenére sem kizárólag az elektromos autók fogják majd uralni a piacot. A hidrogénautók, mint az elektromos járművek alternatívája, szintén felmerültek a diskurzusban, bár kevés márka hajtott rá erre a rögös útra. Érdekes példaként említette Richárd, hogy a Toyota és a BMW aláírt egy stratégiai együttműködést, ahol közös újgenerációs hidrogénhajtást fejlesztenek, amely szintén zéró emissziós és felhasználóbarát megoldás lehet.
 
Azt tapasztalhatjuk, hogy a városi kis modellek helyett inkább a nagyobb méretű SUV-ok dominálják a villanyautó piacot. Tamás szerint ennek oka, hogy a gyártók az ügyfelek igényeihez igazodva inkább nagyobb járműveket készítenek. Az elektromos autók előállítása továbbra is nagyon költséges, mivel a gyárak kihasználtsága alacsony, és a gyártási költségek magasak. Az értékesítést pedig csak jelentős állami támogatások teszik lehetővé. Ha ezek növekednének, a kisebb, városi elektromos autók is elérhetőbbé válnának.
 
A résztvevők felvetették, hogy inkább az 16 év átlagéletkorú autópark fiatalítása lehetne hatékonyabb módja a CO2-kibocsátás csökkentésének, mint kizárólag az elektromos autók támogatása.
 
László hangsúlyozta, hogy az autópark frissítése a magas árak miatt ma különösen nehéz. Emellett rámutatott arra, hogy a darabszámok alapján a 2024-es év gyengébben alakul az autópiacon.
 
A vélemények megoszlottak az autópiac helyzetével kapcsolatban. Némely résztvevő szerint az év elején sok autót adtak el, amit még korábban rendeltek, de 2024-ben a rendelésállomány csökkent, és noha akadnak jobb időszakok, azonban az év végére a forgalomba helyezés gyengülése várható. Norbert viszont úgy véli, hogy a magán-és céges vásárlások külön kezelendők, és mindkét területen bővülés tapasztalható a tavalyi évhez képest. Bár a gazdasági helyzet nem ígér nagy fellendülést, ha a jelenlegi állapotot sikerül szinten tartani, az kedvező lenne.
 
Az új szabályozások ugyan növelik az elektromos autók iránti keresletet, de ez egyúttal lehetőséget ad a kínai cégeknek is, amelyek versenyelőnybe kerülhetnek az európai gyártókkal szemben.


 
„Igen, itt vannak az új szereplők, ha nem törődnénk velük, vagy nem vennénk komolyan fontolóra azt, hogy ők konkurenciát jelentenek nekünk, akkor hibát követnénk el, mint azt tette nagyon sok márka, akik nem ülnek itt.” – hívta fel a figyelmet Norbert, a Kia Hungary Kft. ügyvezető igazgatója.

kia

Fotó: IndaEvents

 

Norbert szerint nyilvánvaló, hogy egyre nagyobb konkurenciát jelentenek az elektromos autóiparban, különösen az európai piacon, ahol védővámokkal próbálják kiegyensúlyozni a versenyt. Noha a kínai márkák állami támogatásokkal és gyors fejlődéssel erősítettek saját piacukon.
 
Richárd úgy látja, hogy ezek a márkák egyre inkább koncentrálódnak, és komoly kockázatot hordoznak magukban az európai piac számára a terjeszkedésükkel. Miután gyorsan fejlődik a világ, attól is függeni fog a verseny, hogy milyen stratégiával, milyen márkaépítéssel lépnek be a piacra a kínai autók és erre miként válaszolnak a tradicionális gyártók. Úgy látja, hogy Magyarországon az évtizedek alatt kiépített ügyfélszemlélet és az ügyfélelégedettség nagy előnyt jelent a kínai versenytársakkal szemben.
 
A védővámok bevezetése azonban bonyolíthatja a helyzetet, mivel a vámkivetés miatt a kínaiak plusz adót szabhatnak ki Európára. 2025. január 1-jétől pedig új kvóta lép életbe, ami a magyar piacon bizonyos modellek eltűnéséhez vagy drágulásához vezethet. Tamás és Norbert szerint a CO2-kibocsátási normák betartása nehézségeket okoz, és a nem megfelelőséget büntetések formájában az árakba építik be a gyártók.
 
Összességében az tapasztalható, hogy az Európai Unió komoly kihívást ad a helyi gyártóknak, akiknek a következő évtizedben fel kell zárkózniuk az elektromos járművek és akkumulátorgyártás terén. Tamás figyelmeztet, hogy ha a jövőben kötelezővé válik az elektromos autók használata és a szabályozás nem változik, a kínai autógyártóknak jelentős versenyelőnyük lehet.
 
A szakértők arra számítanak, hogy a jelenlegi szabályozások további csúszásokra és visszalépésekre adnak okot, és hogy az időszak meghosszabbítása valószínű. Bár minden racionális érv ezt támasztja alá, a végső döntés politikai lesz.
 

kozos

Fotó: IndaEvents

A további kerekasztal-beszélgetéseken elhangzottakat itt ismerheted meg!