Sokat állt az autó? Ezekre figyeljünk, mielőtt útnak indulunk!

Vogel Adrienn autóversenyző tanácsai a tökéletes műszaki állapotú autóért

 Az elmúlt időszak kijárási korlátozásai alapjaiban változtatták meg az emberek munkába járási és szabadidős szokásait, így sokan hónapokig csak rövidebb utakra vagy egyáltalán nem használták az autójukat. Bár a legtöbb típusnak alapvetően nem okoz gondot, ha néhány hónapig áll, azért nem árt elővigyázatosnak lenni, és komolyan venni a nyár eleji ellenőrzést. Vogel Adrienn, a Mercarius Flottakezelő márkanagykövete segítségével összefoglaltuk, mire kell odafigyelni, mielőtt újra útnak indulunk.

„Ha az autót huzamosabb ideig nem használjuk, már rögtön az első utunk előtt is érhetnek meglepetések” – figyelmeztet a raliversenyző. „Érdemes felkészülni arra, hogy a hosszú tárolás alatt a modernebb típusok automatikus zárnyitó funkcióját a rendszer energiatakarékossági okokból kikapcsolhatja. Ha a korábban megszokott önkioldás elmarad, használjuk a kulcson lévő nyomógombokat. Ha ezután még mindig nem tudjuk kinyitni az autót, akkor lehet, hogy az akkumulátor egyszerűen lemerült. Ebben az esetben, használjuk a mechanikus kulcsokat, ha ez nem áll rendelkezésre, hívjunk szakértő segítséget” – teszi hozzá.

13Fotó: Koleszár-Sugár Kinga

Vogel Adrienn tapasztalatai szerint szintén a lemerülőben lévő akkumulátor biztos jele lehet, ha nem tudjuk felkapcsolni a lámpákat, vagy ha sokadik próbálkozásra sem tudunk gyújtást adni. Ilyen esetben segíthet, ha a lemerült eszközt egy másik, működőképes jármű akkumulátoráról töltjük. A probléma átmeneti megoldása után javasolt szakemberrel is megnézetni az autót, hiszen a lemerült akkumulátor az eszköz öregedését vagy meghibásodását jelezheti.

Hosszabb ideig parkoló járművek esetén az első indítást követően egy darabig hagyjuk gázadás nélkül, egyhelyben járni a motort. „Mindössze néhány perc is elég ahhoz, hogy az olajteknőbe visszafolyó kenőanyag felmelegedjen, és újra szétterüljön a dugattyúk körül. Ezzel és egy óvatos indulással elkerülhetjük az alkatrészek szárazon futását, ami nyilvánvalóan nem tesz jót az autónak" – magyarázza a raliversenyző.

Emellett indulás előtt ajánlott otthoni, vagy a benzinkutakon is megtalálható nyomásmérő segítségével ellenőrizni az abroncsok állapotát. Az erre vonatkozó gyártói ajánlást a vezetőoldali ajtó keretében, az úgynevezett B oszlopon találjuk. Amennyire tudjuk, tartsuk magunkat az előírt értékekhez, hiszen a túl kemény, vagy a hosszan tárolt járművek esetében gyakran lapos gumik nemcsak az üzemanyagfogyasztást, de az autó menettulajdonságait, az abroncsok élettartamát és, akár a futómű állapotát is befolyásolják. A futómű gondoskodik ugyanis arról, hogy autónk kerekei fékezhetők és irányíthatók legyenek az úton. Amennyiben rossz a lengéscsillapító, a kerék pattog, megnő a fékút és romlanak az autó kanyar jellemzői is. Éppen ezért a lengéscsillapítók ellenőrzése, legalább évente vagy 30-35 ezer kilométerenként ajánlott.

„Ha az autónkat már a pandémiás időszak előtt, télen sem használtuk, fontos, hogy ne feledkezzünk meg a tavasszal esedékes gumicseréről, illetve a hűtővíz és az ablakmosófolyadék nyáriasításáról sem ” – emlékeztet a Mercarius Flottakezelő nagykövete.

Szükség lehet még az olajszint és a fékfolyadék szintjének ellenőrzésére, hogy a nyaralásnak már egy jó műszaki állapotú és biztonságos autóval vághassunk neki.