Rónai-Horst László: Jövőre visszaeshet az új gépjárművek eladása

Szűkül a piaci kínálat, drágulnak a modellek - állítja a Mercarius Flottakezelő.

Átalakul a személygépkocsik forgalmazása jövőre: kevesebb márka és motorvariáns lesz a piacon, ráadásul drágábban, miközben a használt gépkocsik importja további lendületet kaphat – mondta kérdésünkre a Mercarius Flottakezelő ügyvezetője. Rónai-Horst László annak kapcsán mondta ezt, hogy látható: drámai változások játszódnak le az európai járműiparban. Míg korábban nagyítóval keresték a gyári munkásokat, most leépítésekről, üzembezárásokról, tradicionális márkák összeolvadásáról szólnak a hírek. Mindez az Európai Unió dekarbonizációs törekvéseivel függ össze: 2020 januárjában, vagyis kevesebb mint egy hónap múlva bevezetik a kilométerenkénti 95 grammos károsanyag-kibocsátási határértéket a személyautó-piacon, és azok a gyártók vagy modellek, amelyek nem felelnek meg ennek a szigorú előírásnak, olyan nagy büntetést fizethetnek, ami gazdaságtalanná teszi a tevékenységüket. Ha csak egyetlen grammal eltérnek az előírástól, akkor flottaszinten akár százmillió dolláros büntetést jelenthet.

Mindennek már január 1-je után kézzelfogható következményei lesznek hazánkban is – mondta a Mercarius Flottakezelő frissen kinevezett ügyvezetője. A szakember szerint lesznek márkák, modellek vagy motorvariánsok, amelyek egyszerűen eltűnnek a piacról. A helyettük kínált járműveket pedig drágábban adják majd, mert bonyolultabb, költségesebb technikával készülnek. Vagyis szűkül majd a választék, miközben minden verziót be kell majd árazni a szén-dioxid kibocsátása szempontjából is.

Ennek következményeként a vevők várhatóan inkább a használt autók felé fordulnak. Ez pedig nagy probléma, mert az import jelenleg is hasonló arányban van jelen, mint az új autók forgalomba helyezése. A magyar gépkocsiállomány korösszetétele eleve kedvezőtlen, az átlagos kor 14 év, és a külföldről behozott használt járművek nem fiatalítják a mezőnyt.

Az elektromos járművek iránti kereslet viszont még mindig alacsony, habár a kínálat bővül, a töltő-infrastruktúra fejlődik, és talán már nincs messze az idő, amikor magától értetődő lesz az elektromosgépkocsi-beruházás – jegyezte meg Rónai-Horst László.