BALESET, SÉRÜLT AUTÓ
Mi számít biztosítási/káreseménynek?
A bérelt gépjárműben keletkezett olyan károsodás, melyet előre nem látható, véletlen, váratlan kívülről ható esemény-erőhatás okozott, ideértve az állattal való ütközést, rongálást, üveg- és töréskárt.
Jellemző káresemények:
Saját hibás káresemény ►
Minden olyan káresemény esetén, amelynek felelőse nem ismert. A kárveszély a gépjármű átvételének pillanatától a Bérlőre hárul a teljes bérleti időszak alatt. A Bérlő felelősséggel tartozik a gépjárműben keletkezett károkért, kivéve, ha az okozó fél ismert és írásban elismerte a felelősségét, illetve a kárösszeg tőle vagy biztosítójától (KGFB káresemény) behajtható. Amennyiben a kárösszeg nem hajtható be az okozó féltől, vagy az okozó fél ismeretlen, úgy a gépjármű károsodásáért a Bérlő vállalja a felelősséget.
KGFB káresemény ►
A KGFB a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás rövidítése. Ez a biztosítás minden forgalomban részt vevő gépjármű számára kötelező, és a jármű üzembentartójának kell gondoskodnia a biztosítási díj rendszeres megfizetéséről. A kötelező felelősségbiztosítást a 2009. évi LXII. törvény szabályozza, alapvető célja pedig az, hogy a biztosító megtérítse az általunk másoknak okozott károkat. KGFB nélkül nem vehetünk részt a közúti forgalomban, és ennek elmulasztása súlyos bírságokkal, valamint azzal a kockázattal jár, hogy egy esetleges baleset okozta károkat saját zsebből kell megtérítenünk.
Amennyiben KGFB esemény történik, a helyszínen kötelező kitölteni az Európai Baleseti Bejelentőt (a jól ismert kék-sárga nyomtatványt). Az eredeti példány a Károsultnál marad, míg a másolat a Károkozónál.
Fontos! Az Európai Baleseti Bejelentő nyomtatvány 14.-es pontjában ("Megjegyzés") az okozó féllel mindenképp le kell íratni, hogy „A károkozásért a felelősségemet elismerem.”, illetve ezt alá is kell íratni az okozó féllel a 15. pontban ("A járművezetők aláírása").
Üvegkár ►
Jellemzően szélvédő sérülések. Az esetek többségében kő, vagy valamilyen apróbb méretű tárgy okozza az üveg sérülését közlekedés közben. Az ilyen tárgyak becsapódása gyakran éles, ijesztő hanggal jár, de kérjük, őrizd meg nyugalmadat. A gépjárművek két rétegű, biztonsági szélvédővel vannak felszerelve, ahol általában csak a külső réteg sérül. Az üvegrétegek között egy biztonsági fólia is található, amely további védelmet nyújt az autóban ülőknek.
Előfordulhat, hogy a külső üveg megreped vagy csillag alakú kőnyom keletkezik rajta. Ilyenkor nincs ok az aggodalomra, mivel a biztonsági fólia és a belső üveg továbbra is védelmet biztosít. A járművel tovább lehet közlekedni, kivéve, ha a repedés a vezető látóterében van, és a kilátást zavarja. Ilyen esetben ajánlott a járművet biztonságos helyre vezetni, majd értesíteni a Mercarius Kárrendező csapatát, néhány fényképet mellékelve a sérülésről. Szakértő kollégáink a képek alapján gyors megoldást kínálnak a szélvédő cseréjére.
Ritkábban előfordulhat, hogy az autó oldalüvege sérül meg. Ezek egy rétegű, edzett üvegből készülnek, és leggyakrabban fűkaszálás során bekövetkező baleseteknél sérülnek, amikor egy kő csapódik az üveghez. Az edzett üveg biztonsági fólia nélküli, ezért apró szilánkokra törik. Ilyen esetben azonnal meg kell állni, és a fűkaszálást végző cégtől felelősségelismerő nyilatkozatot kérni, mivel a legtöbb cég rendelkezik biztosítással az ilyen károkra. A sérült járművet javasolt fedett helyen tárolni, és azonnal értesíteni a Mercarius munkatársait az üvegcsere megszervezése érdekében. Ha a fedett tárolás nem megoldható, ajánlott a sérült üveg helyét fóliával vagy műanyagzsákkal lefedni a beázás megelőzése érdekében.
Töréskár ►
Minden olyan biztosítási vagy káresemény, amely egy adott időpontban váratlanul következik be, függetlenül a résztvevők számától, valamint attól, hogy hány gépjármű, tárgy rongálódott meg, vagy hány személy sérült.
A töréskár a karosszéria külső felületén keletkezett sérülések gyűjtőfogalma. Az utastérben vagy a raktérben keletkezett károkat minden esetben vizsgálni kell. Például, ha a rakomány nem megfelelően van rögzítve, és emiatt belső karosszéria sérülések keletkeznek, a biztosító nem téríti a kárt, mivel a gépjárművezető nem teljesítette a kármegelőzési kötelezettségét. Ugyanez vonatkozik az olyan tárgyak által okozott sérülésekre is, mint például mobiltelefon vagy szemüvegtok. Ezeket a sérüléseket a gépjármű használójának kell teljes kárértéken megtérítenie.
Az utastérben lévő tárgyakat mindig úgy kell elhelyezni, hogy ne mozduljanak el egy hirtelen fékezés vagy veszélyes forgalmi helyzet során, ezzel óvva az utasok testi épségét és a gépjármű belső terét.
Vadkár ►
Az állatok által okozott káresemények jellemző formája, amikor egy állat a közúton a gépjármű elé szalad. Az ilyen helyzetek elkerülése rendkívül nehéz, azonban érdemes felkészülni rájuk. Ha észleljük az állatot, és nagy sebességgel haladunk, kerüljük a hirtelen kormánymozdulatokat, mert a gépjármű megcsúszhat, és könnyen az út menti zöld területre sodródhat. Itt különböző tereptárgyak, mint fák vagy reklámtáblák, nagyobb sérülést okozhatnak az autónak és az utasoknak, mint maga a vaddal való ütközés.
Alacsonyabb sebességnél (kb. 50 km/h alatt) megpróbálhatjuk elkerülni az állattal való ütközést, de fontos figyelni a gépjármű stabilitására is. Kisebb állatokkal való ütközés esetén a gépkocsi valószínűleg tovább tud haladni, de ilyenkor is ellenőrizni kell, hogy folyik-e a hűtővíz. Nagyobb állatokkal való ütközéskor a legtöbb esetben a gépkocsi nem tud tovább haladni, mivel jellemzően hűtő, fényszóró vagy lökhárító sérüléseket szenved el. Ilyen esetben azonnal értesíteni kell a Mercarius kárrendezését, vagy munkaidőn kívül a 0-24 órás Assistance szolgálatunkat.
⚠ Fontos!
2023. július 1-jétől a vadászati törvény módosítása értelmében vadgázolás esetén az autót vezető, kárt szenvedett fél szinte minden esetben hibásnak minősül. (Részletes jogszabály tájékoztatás)
A vadkár, illetve állat által okozott káresemények közé tartozik a rágcsálókár is. Jellemzően nyestkárokra gondolunk, amikor a gépjármű motorterében a rágcsálók elrágnak vezetékeket és csöveket, vagy akár be is költöznek a motorterébe, fészket kialakítva. Ezeket a károkat általában akkor észleljük, amikor egy vezetéket elrágnak, és hibajelzés villan fel a műszereken, vagy ha az autó nem indul el.
A vadkár (állat által okozott kár) minden esetben casco biztosítással rendezhető, az önrész megfizetése mellett.
Totálkár ►
Baleset esetén az autó sérülésének mértéke határozza meg, hogy a jármű megfelelő anyagi ráfordítással javítható-e, vagy olyan súlyosan károsodott, hogy a helyreállítása nem gazdaságos vagy nem lehetséges. Ez alapján a totálkáros járműveknél megkülönböztetünk gazdasági és műszaki totálkárt.
Mindkét esetben a Mercarius kollégái egyeztetnek a biztosítóval, és ennek alapján hozzák meg a döntést a károsodott gépjármű további sorsáról.
1.) Gazdasági totálkár:
Ha pénzügyi szempontból nem indokolt a gépjármű javítása – mert a javítás költsége meghaladná a jármű balesetkori forgalmi értékének az úgynevezett maradványértékkel (roncsértékkel) csökkentett összegét – akkor a jármű gazdaságosan nem helyreállítható.
2.) Műszaki totálkár:
Amennyiben a gépjármű olyan mértékben sérült, hogy műszakilag nem javítható – például a sérült részek helyreállítás után már nem képesek maradéktalanul betölteni működési vagy biztonsági funkciójukat – akkor műszaki totálkárról beszélünk. Ez különbözik a gazdasági totálkártól, amely esetében a javítás pénzügyi szempontból nem éri meg. Műszaki totálkár esetén azonban a károk helyreállítása egyszerűen lehetetlen.
Totálkár esetén a Mercarius Flottakezelő Sales osztálya egyeztet a Bérlő céggel a gépjármű pótlásáról és a kapcsolódó szerződéses ügyekről.
Totálkár gyanúja esetén a teljes folyamat – amely eldönti, hogy az autó javítható-e vagy sem – általában két-három hetet vesz igénybe, a baleset körülményeitől függően. Amennyiben személyi sérülés is történt, a folyamat tovább elhúzódhat, mivel a biztosítónak a kár mértékének megállapításakor figyelembe kell vennie a személyi és egyéb vagyoni károkat is.
KÁRBEJELENTÉS
A biztosított (Károsult/Ügyfél) közlése a biztosítási esemény bekövetkezéséről, amelyet be kell jelentenie a Mercarius Flottakezelőnek.
Kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás esetén a Károkozónak 5 munkanap áll rendelkezésére a kárbejelentésre, míg a Károsultnak 30 nap. Casco szerződések esetén a kárbejelentési határidő 2 munkanap.
⚠ Fontos megjegyezni, hogy a határidők elmulasztása a biztosító mentesülését eredményezheti, amennyiben a késedelmes kárbejelentés következtében lényeges körülmények kideríthetetlenné válnak.
Kármegelőzés
A károk megelőzésére irányuló tevékenységek célja anyagi és személyi sérülések elkerülése. Ennek jelentősége messze túlmutat a biztosítás keretein: mindenki - beleértve a társadalmat, az államot, a gazdasági szervezeteket, önkormányzatokat, a lakosságot és a biztosítókat - számára fontos és kötelező.
⚠ Fontos, hogy a kármegelőzés önmagában nem helyettesítheti a biztosítást.
Ennek oka, hogy bár a kármegelőző intézkedések gyakran költségesek, a legfejlettebb megoldások mellett sem érhető el tökéletes biztonság. A kár bekövetkezésének kockázata soha nem szüntethető meg teljesen.
A károsult köteles a kár elhárítása érdekében úgy cselekedni, ahogyan az az adott helyzetben elvárható. A biztosító nem köteles megtéríteni a kár azon részét, amely a károsult kötelezettségeinek elmulasztásából adódik. A biztosítási szerződés keretein belül a felek megállapodhatnak a kármegelőzés feltételeiről, azonban ez a kötelezettség a szerződőt és a biztosítottat még ilyen megállapodás hiányában is terheli.
A szerződő (biztosított) kötelessége, hogy a kárt a tőle telhető legjobban megelőzze és mérsékelje.
Önrészesedés ►
A kár azon része, amelyet a szerződés értelmében a biztosított (Ügyfél) visel. A biztosító nem téríti meg az önrész alatti károkat, és az önrészt meghaladó kár esetén a kár összegéből levonja az önrész mértékét.
MI A TEENDŐ BALESET ESETÉN?
Közúti baleset esetén azonnal meg kell állni és meggyőződni, történt-e személyi sérülés.
Személyi sérülés esetén a mentőket és a rendőrséget értesíteni kell, a sérülteknek segítséget kell nyújtani.
Baleset estén végrehajtandó lépések ►
Személyi sérülés esetén a következő lépések betartása szükséges ahhoz, hogy az érintettek megkapják a megfelelő segítséget.
1.) Biztosítsd a helyszínt!
- kapcsold be a vészvillogókat
- helyezd el az elakadásjelző háromszöget
2.) Tájékozódj a baleset helyszínén!
- mérd fel a sérültek számát és állapotát, a segélynyújtót és a sérültet fenyegető veszélyeket (pl.: járműbe szorult sérült, robbanásveszély, leszakadt elektromos vezeték)
- ha több a sebesült, a legsúlyosabb állapotban lévő sérülttel (sérüléssel) kezdje az ellátást
3.) Tárcsázd a segélyhívó telefonszámot!
3.1.) Mi történt?
- karambol, gázolás
3.2.) Hol történt?
- városban: kerület, utca, kereszteződés, házszám, amely előtt az esemény történt
- országúton: út száma, km szelvény
- autópályán: autópálya száma, útszakasz iránya, km szelvény
- számozatlan úton: két község, amely között a baleset történt, km szelvény, amely után a számozatlan út leágazik a számozott útról
- nehezen megközelíthető helyszín: adj meg egy találkozási pontot, ahol valaki várja a mentőt
3.3.) Hány sérült van? Milyen az állapotuk?
- könnyű, súlyos, életveszélyes, halott
3.4.) Milyen egyéb segítségre van szükség?
- rendőrség, műszaki mentés (pl.: roncsok közé szorult sérült, veszélyes anyagot szállító jármű balesete, árokba borult jármű, stb.)
Balesetet követő ügyintézés ►
*Az infografika nagyobb méretű megjelenítéséhez kattints a képre!
⚠ FONTOS!
1.) Amennyiben vitás a felelősség kérdése, vagy a káreseménynek külföldi résztevője van, kérjük, értesítsd a rendőrséget.
2.) Amennyiben bármely fél ragaszkodik a rendőri intézkedéshez, az érintettek kötelesek a rendőr kiérkezését megvárni.
3.) Bármilyen sérülést 48 órán (2 munkanapon) belül köteles vagy felénk bejelenteni!