Vissza az előző oldalra

 

SZÁMLÁZÁS

A számlázás az Ügyféllel kötött bérleti szerződés alapján történik, figyelembe véve az abban rögzített paramétereket, mint például a megnevezés, a teljesítési és fizetési dátum, az időszak, a rendszeresség, valamint a csatolandó mellékletek.

Számla megnevezés szerint ►

Megnevezés szerint eltérő számlákat különböztethetünk meg, amelyek a következők lehetnek:

  • első bérleti díj: szerződés szerinti első kiemelt bérleti díj, a gépkocsi megrendelés feltétele – ez nem minden Ügyfél esetében releváns;
  • havi bérleti díj / flottakezelési díj: a szerződés alapján meghatározott napon, rendszeres időközönként, adott időszakra, fizetési határidővel és gépjárművekre kerül kiállításra a számla;
  • szerviz, alkatrész, munkadíj
  • káresemény;  
  • gumi, felni
  • visszavételi elszámolás, kötbér: a gépkocsi leadását követően kerül sor a jármű állapotfelmérésére, a sérülések és hiányosságok feljegyzésére, valamint a szerződés szerinti kötbérek és kilométer-túlfutás összesítésére, egyeztetésére az Ügyféllel, majd számlázására;
  • kaució, letét;
  • bírság: a gyorshajtásból, parkolásból, autópálya-matrica hiányából stb. eredő bírságok tovább számlázása az Ügyfél felé – amennyiben a szerződés másként nem rendelkezik – 8 napos fizetési határidővel történik.

Amennyiben szükséges, akkor kiállításra kerülhet a fenti számlák sztornója, jóváírója, illetve helyesbítése.


Számla küldés módja szerint ►

A számla elküldése különböző módon kerülhet továbbításra részünkről az Ügyfél felé:

1.) normál számla nyomtatva, postán küldve; 

2.) normál számla .PDF-ként e-mailben kézbesítve;  

3.) e-számla továbbítása e-mailben. 


Számla típusa szerint ►

A számlák típusa szerint az alábbiakat lehetnek:

  • Díjbekérő: ez egy olyan bizonylat, sablon, nyomtatvány, amelyet a megrendelést követően az Eladó küld a Vevő részére, ami alapján a Vevő kifizetheti az általa rendelt termék vagy szolgáltatás ellenértékét.
  • Előlegszámla: a díjbekérő alapján érkező utalás után az Eladó előlegszámlát állít ki, igazolva ezzel a pénzügyi teljesítés megtörténtét.  
  • Normál számla: az ügylet megvalósulását (áruértékesítés, szolgáltatás nyújtás) igazoló számviteli bizonylat, mely alapján az Eladó jogosult a pénzügyi teljesítésre. 
  • Helyesbítő számla: a helyesbítő számla utólagos korrekció miatt készült pozitív vagy negatív összegű számviteli bizonylat (pl.: bérleti díj jóváírás, km alul futás).
  • Sztornó számla: az eredeti számla érvénytelenítésére szolgáló számviteli bizonylat, amennyiben a számla rossz adattartalommal került kiállításra, vagy az ügylet nem jött létre.
  • Pénzügyi bizonylat: kizárólag olyan esetben alkalmazzuk, amikor a számla számszaki adatai nem módosulnak, adóváltozás nem történik, csak a törvény értelmében nem kötelező adattartalom változik (pl.: partner címének változása, PO szám hiányzik a számláról, szerződésszám hiányzik a számláról stb.).  


E-SZÁMLA NYILATKOZAT


A Mercarius Flottakezelő elkötelezett a digitális fejlődés iránt, ezért 2024. június 1-jétől bevezettük az elektronikus számlázást. Ezáltal gyorsabb és hatékonyabb ügyintézést teszünk lehetővé, valamint a papírfelhasználás csökkentésével hozzájárulunk a környezet védelméhez is.

Az elektronikus számla (vagy röviden: e-számla) – tartalmát tekintve – megfelel a hagyományos papír alapú számlának. Ellenben nem nyomtatva, hanem elektronikus dokumentumként kerül kiállításra és kiküldésre.

⚠ Ahhoz, hogy cégetek felé elektronikus számlát állíthassunk ki, előzetes hozzájárulástokk szükséges. A vállalat nevében az alábbi gomb megnyomásával elérhető űrlap kitöltésével tudtok nyilatkozni. A visszajelzés abban az esetben is fontos számunkra, amennyiben nem igényeltek elektronikus számlát. (Minta-nyilatkozat)

Fontos, hogy az elektronikus számlát digitális formában kell megőrizni a számla kiállítójának és a számla befogadójának egyaránt. Az elektronikusan kiállított számla csak digitális formában minősül eredeti számlának, kinyomtatva nem.  

Fontos tudnivalók az elektronikus számlával kapcsolatban ►

1.) Technikai feltételei az internet-hozzáférés és szükséges hardverek, illetve szoftverek

2.) Az Elektronikus számla (NAV felé hash kóddal küldött .PDF) megoldás használatával a számlázási folyamatban az Eladó oldalán létrejön egy elektronikus számla dokumentum (például: egy elektronikus aláírással és időpecséttel nem ellátott .PDF fájl), melyre a megfelelő lenyomatképző algoritmusok egyikével az Eladó rendszere hash-kódot képez. Ezt a hexadecimális számot a számláról adott adatszolgáltatás részeként közli a NAV-val. Eladó oldalon a kibocsátott, Vevő oldalon az Eladótól kapott elektronikus számlát megfelelő adathordozón őrizni kell.  

3.) Fontos követelmény, hogy az adatszolgáltatás a NAV által befogadott (feldolgozott) legyen, valamint, hogy az elektronikus számla dokumentum és a hash-kód együttes megőrzése valósuljon meg. Ha a NAV által befogadott (feldolgozott) online számla adatszolgáltatásban megfelelő hash -kód szerepelt, akkor ezt a megoldást (mint archiválást) a számlakibocsátó és a számlabefogadó is alkalmazható.  

4.) A számlafeldolgozás megkönnyítésé érdekében az e-számla mellékleteként a NAV xml állományt is átadjuk a számlával.

5.) A hiteles e-számlát PDF-formátumban lehet megtekinteni, melynek megnyitásához az Adobe Reader alkalmazást ajánljuk (4.0 vagy újabb verziók).


Számlázással kapcsolatos megkeresés 

A számlázást illető kérdésekkel a Kapcsolat űrlapon keresztül, a Számlázás lehetőség kiválasztásával tudtok felkeresni minket.



BÍRSÁG


Helyszíni bírság

A helyszíni bírság egy olyan büntetés, amelyet hatóság képviseletében eljáró személy, vagy a parkolási társaság ellenőre a helyszínen szab ki azonnal a szabálysértés, vagy díjfizetés nélküli várakozás esetén, függetlenül attól, hogy a gépjárművezető a gépjárműben tartózkodik-e (például: parkolási bírság, gyorshajtási bíróság).

Ezt a bírságot Neked, vagy a gépjármű vezetőjének kell befizetnie a bírságoló hatóság, cég, szervezet felé.


Postai úton / Cégkapun keresztül érkezett bírság ►

A Mercarius által üzemben tartott gépjárművekre a bírságoló hatóságtól, cégtől, szervezettől kaphat megkeresést, amennyiben a bérelt gépjármű használatával összefüggésben szabálysértés történt.

Cégkapun keresztül beérkező bírságok lehetséges típusai: 

  • Közigazgatási bírság: a Rendőrség által továbbított, például gyorshajtás, a KRESZ szabályainak megsértése, piros lámpán való áthaladás, vagy a biztonsági öv használatának elmulasztása miatt stb.

    Közigazgatási bírság minden, a közigazgatási hatóság által közigazgatási szabályszegésért kiszabott bírság.
    2008. május 1-től a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény (a továbbiakban: Kkt.) alapján a gépjármű üzembentartója felel azért, hogy az általa üzemeltetett, illetve használt gépjárművel:

    a) a megengedett legnagyobb sebességre,

    b) a vasúti átjárón való áthaladásra,

    c) a járműforgalom irányítására szolgáló fényjelző készülék jelzéseire,

    d) a gyorsforgalmi út leálló sávjának, leállóöblének igénybevételére,

    e) a behajtási tilalomra, a korlátozott övezetre (zóna), a kötelező haladási irányra,

    f) a természet védelmére,

    g) a díjköteles útszakaszok használatáért fizetendő, megtett úttal arányos útdíjra, vonatkozó előírások betartásra kerüljenek.

    A Közlekedési szabálysértési bírságokkal kapcsolatban ITT olvashattok részletesebben.

    A 410/2007. (XII. 29.) Korm. rendelet a közigazgatási bírsággal sújtandó közlekedési szabályszegések köréről, az e tevékenységekre vonatkozó rendelkezések megsértése esetén kiszabható bírságok összegéről, felhasználásának rendjéről és az ellenőrzésben történő közreműködés feltételeiről a Jogtar.hu - Hatályos Jogszabályok Gyűjteményéből kaphattok további információkat.
  • Tanúvallomás (a bérlő adataival kapcsolatban): a Rendőrség vagy Önkormányzat részére, például gyorshajtás, parkolás vagy egyéb szabálysértés ügyében.

  • Határozat vagy megkeresés: a Rendőrség, Bíróság, Önkormányzat, illetve Jegyző részéről, a káreseménnyel kapcsolatos értesítések ügyében. Ez nem kifejezetten bírság, hanem a kárigény érvényesítéséhez szükséges, melyet házon belül a Kárügyintéző kollégáink kezelnek. (Részletek)

Olyan határozat is érkezhet, amely csupán tájékoztatás jellegű, és nem igényel további intézkedést. Például méltányossági döntés, ügy áthelyezése, törlése, vezetéstől való eltiltás stb. – Ezeket közvetlenül a szabálysértés elkövetőjének címezik, de másolatban a Mercarius is megkapja.


Postai úton keresztül beérkező bírságok lehetséges típusai ►

1.) Közigazgatási bírság: a Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ Zrt.) által, autópálya-matrica hiánya miatt kiszabott büntetés.

  • Pótdíjmaximalizálás: két vagy több bírság esetén azonnal kérvényezzük a NÚSZ-nál a pótdíj maximalizálását, vagy javasoljuk az éves matrica vásárlását. A folyamat minden esetében egyeztetés történik az Ügyféllel vagy a Kapcsolattartóval.
  • A számla elkészítése előtt tájékoztatunk Téged arról, hogy a gépkocsin nem volt jogosultság, például ha a vásárláskor elírták a rendszámot vagy helytelen kategóriát választottak. Ilyen esetben külön folyamat indul, amelynek keretében kérvényezni kell a bírság törlését, alátámasztva a szükséges dokumentumokkal.

2.) Közigazgatási bírság és feljelentés: a Rendőrség által
3.) Közigazgatási bírság: az Önkormányzat részéről
4.) Parkolási bírság: amely érkezhet Önkormányzattól, Behajtási cégtől vagy Parkolási Társaságtól

  • A parkolási bírság akkor kerül kiszabásra, ha a gépjárművezető a gépjárművel fizetős parkolási övezetben parkolójegy nélkül várakozik (parkol).

5.) Szabálysértés: Közterület-felügyelet által
6.) Parkolási bírság és szabálysértés: Külföldi Hatóság, Rendőrség részéről

Ha a gépjármű használója nem ért egyet a bírsággal (például, ha volt parkolási jogosultsága, vásárolt autópálya-matricát, vagy nem tartózkodott a helyszínen), a Mercarius intézkedik a bírságoló szervezet felé. Alternatívaként céges meghatalmazással átengedjük a Bérlőinknek az intézkedés jogát.

Előfordulhat, hogy a hatóság nem bírságot szab ki, hanem csak adatszolgáltatásra szólít fel, például külföldi bírságok esetén. Ilyen esetben írásban válaszolunk, és megadjuk a Bérlő cég adatait (név, cím).



A Mercarius nevére szóló bírságok Ügyfeleink vagy Bérlőink felé történő áthárítása és továbbszámlázása

A szerződésben foglaltak értelmében a Mercarius nevére érkezett, de az Ügyfélnek bérbe adott, és általa használt gépkocsira kiszabott bírságot Ügyfelünk részére továbbszámlázzuk. A számla mellékleteként megküldjük az adott esemény adatait is.

A számla minden esetben a Bérlő cég nevére szól, mivel vele állunk bérleti jogviszonyban. (A sofőr nevére sajnos nem tudunk számlázni!)

Szerződés alapján a bírság mellett az adminisztrációs díj is kiszámlázásra kerülhet.

A számlát a Bérlő cég köteles kifizetni a Mercarius felé, a számlán szereplő bankszámlaszámra.

⚠ A Mercarius a nevére kiállított bírságokat közvetlenül a bírságoló szervezet felé rendezi.

Egyedi szerződés alapján előfordulhat, hogy a Bérlő cég közvetlenül a bírságoló szervezet felé rendezi a bírság összegét.

GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK

Számlázással kapcsolatos gyakori kérdések ►

Nem érkezett meg a számla, mi a teendőm?
Több lehetőség is rendelkezésedre áll a számla beszerzésére, amennyiben valamilyen okból nem érkezett meg hozzátok.

1.) A számla letöltése a Mycarius ügyfélportálról.

⚠ Amennyiben még nincsen Mycarius regisztrációd, javasoljuk, hogy a számla letöltési szándékod előtt hozz létre egy saját profilt. A regisztrációs folyamat részletes leírását megtalálhatod az alábbi útmutatóban vagy a folyamatot bemutató tutorial videóban.

2.) A Kapcsolati űrlapunkon keresztül is felveheted velünk a kapcsolatot a Számlázás csempére kattintva, melyen belül a Bérleti díj vagy Egyéb számla opciók állnak rendelkezésedre.

3.) Bírságot érintő ügyekben a Kapcsolati űrlapunkon keresztül az Egyéb csempe alatt található Bírság lehetőség kiválasztásával érhetsz el minket.


A gépkocsi használó visszaadta a járművet, mikor érkezik a jóváírás?
Cégünk az adott hó elején előre számlázza a bérleti díjakat, így gépkocsi visszaadás esetén helyesbítő számla kerül kiállításra. 

A bérleti díj jóváírása azonban csak a gépkocsi állapotfelmérése, majd az esetleges visszavételi sérülések, illetve a szerződés szerinti kötbér és kilométer túlfutás számlázásával együtt történik meg.  

Nem megfelelő rendszám, időszak, megnevezés vagy dátum szerepel a számlán, hogyan kérhetek helyesbítést?
Helyesbítést a számla típusa alapján az alábbi módon tudsz kérvényezni:

1.) Bérleti díj számla esetén: a Kapcsolat űrlapunkon keresztül a Számlázás csempe alatt a Bérleti díj lehetőség kiválasztásával léphetsz kapcsolatba velünk.

1.) Egyéb számla esetén: a Kapcsolat űrlapunkon keresztül a Számlázás csempe alatt a Egyéb számla lehetőség kiválasztásával érhetsz el minket.


Nem értünk egyet a visszavételi elszámolással, kihez fordulhatok?
A visszavételi elszámolás számlázását egy értesítő e-mail előzi meg, amelyet előzetes jóváhagyásra elküldünk Nektek. 10 nap áll rendelkezésetekre, hogy esetleges észrevételeiteket jelezzétek Felénk.

Amennyiben erre a levélre nem érkezik válasz, az értesítést követő 10. munkanapon a tételek számlázásra kerülnek.

A számlával kapcsolatban felmerült kérdések esetén, kérjük, írj az ugyfelszolgalat@mercarius.hu címre.

Mikor állítják ki a bérleti díj számlát, mikor kapjuk meg?  
Ha a szerződés másként nem rendelkezik, akkor a havi bérleti díj / flottakezelési díj számlák a hónap első munkanapján kerülnek kiállításra, és a szerződés szerinti módon küldjük meg Részetekre (posta, e-számla, .PDF formátum).  


E-számlával kapcsolatos gyakori kérdések ►

Mi az elektronikus számla?
Az elektronikus számla (e-számla) egy digitális formában kiállított számla, amely teljes tartalmában megfelel a hagyományos papíralapú számlának, de nem nyomtatott formában, hanem elektronikus dokumentumként kerül kiküldésre. 

Hogyan lehet elektronikus számlát kérni?
Az elektronikus számlázáshoz szükséges nyilatkozatot ITT van lehetőséged a cég nevében kitölteni. 

Mi történik, ha nem igénylem az elektronikus számlát?
Amennyiben a céged nem tud e-számlát befogadni, kérjük, ezt is jelezd a nyilatkozat benyújtásával. A visszajelzés fontos, hogy tudjuk, hogyan tudunk Veletek együttműködni.

Hogyan kell megőrizni az elektronikus számlát?
Az elektronikus számlát digitális formában kell megőrizni, ezért fontos, hogy mind a számla kiállítója, mind a befogadója megfelelő adathordozón tárolja azt. Kinyomtatva nem minősül eredeti számlának.

Milyen technikai feltételek szükségesek az e-számla használatához?
Az e-számla alkalmazásához internet-hozzáférés, valamint megfelelő hardverek és szoftverek szükségesek.

Mi a hash-kód, és miért fontos?
A hash-kód egy hexadecimális szám, amely a számlázási folyamat részeként létrejön, és biztosítja, hogy az elektronikus számla megfelelően legyen archiválva. Fontos, hogy ez a kód a NAV által befogadott adatszolgáltatásban szerepeljen.

Hogyan férhetek hozzá az elektronikus számlához?
Az elektronikus számlát PDF-formátumban lehet megtekinteni, amelyet javasolt az Adobe Reader (4.0 vagy újabb verzió) alkalmazásával megnyitni.

Hogyan léphetek kapcsolatba a számlázási csapattal?
A számlázással kapcsolatos kérdésekkel a Kapcsolat űrlapon keresztül tudsz felkeresni minket, a Számlázás lehetőség kiválasztásával.

Milyen mellékletek lesznek az e-számlához?
Az elektronikus számla mellékleteként a NAV xml állományt is átadjuk, ami megkönnyíti a számlafeldolgozást. 


Bírsággal kapcsolatos gyakori kérdések ►

Mi a teendő, ha a gépjármű vezetője helyszíni bírságot /parkolási bírságot kapott? 

1.) Az értesítőn található elérhetőségeken érdeklődjetek a bírságolás tényéről és a rendezés lehetőségeiről.

2.) Az alap bírságot mindig fizessétek be, amennyiben a bírság jogos. Ne feledjétek, hogy a fizetési határidő után vagy nem fizetés esetén a pótdíj drasztikusan emelkedik!

3.) Érdemes telefonálni, vagy e-mailt írni a bírságolás napján a Mercarius kapcsolati űrlapján. Az űrlapon az "Egyéb" csempe alatt található a Bírság lehetőség.

⚠ Fontos, hogy ismerjük az irat azonosító számát, a bírságolás idejét és helyszínét.

4.) A gépjármű használója minden esetben készítsen fényképeket, és dokumentálja a helyszínt. Ha lehetséges, legyen tanúja is, hogy támogassa az állítását.


Mi a teendő, ha a gépjármű használója felhajtott az autópályára, de nem vett matricát?

A gépjármű vezetője vásároljon autópálya matricát 60 percen belül! Ezt megteheti elektronikusan az alábbi honlapon: e-matrica vásárlás, vagy az első lehajtónál hagyja el a pályát, és vásároljon a legközelebbi benzinkúton.


Mi a teendő, ha a vásárlás során el lett írva a rendszám?

Azonnal kérjétek az átírást a vásárlás helyszínén. Ha a gépjármű vezetője elhagyta a helyszínt, vegyétek fel a kapcsolatot a szolgáltatóval e-mailben vagy telefonon, és kérjetek útmutatást az átírás lehetőségeiről.


Mi a teendő, ha bírság számlát kaptunk a Mercarius Kft-től, és nem értünk egyet a tartalmával?

1.) Ellenőrízzétek a számla mellékletén az adott helyszínt és időpontot, és keressetek igazolásokat, dokumentumokat, valamint fényképeket, amelyek alátámasztják, hogy a bírság tartalmában állítottakat nem követte el a gépjármű használója.

2.) Küldjétek el ezeket a dokumentumokat cégünk kapcsolattartójának a következő e-mail címen: simonics.katalin@mercarius.hu. Ő fogja felülvizsgálni a bírságot.


Mi a teendő, ha a gépjármű vezetőjét megállította a rendőr vagy közterület-felügyelő, és szabálysértést követett el?

1.) Protokoll szerint igazolja magát, és mutassa meg úti okmányait.

2.1.) Bírság elismerése: ha elismeri a szabálysértést, vegye át a bírságról szóló értesítést és a feljelentést, majd járjon el a benne foglaltak szerint.

2.2.) Bírság nem elismerése: ha nem ismeri el a szabálysértést, jegyzőkönyvezze az esetet a hatósággal, és kérje a további rendőrségi intézkedést.

3.) Cégünket minden esetben értesítsétek az esetről!