KÁRÜGYINTÉZÉS
A Biztosított (Károsult/Ügyfél) közlése a biztosítási esemény bekövetkezéséről, amelyet be kell jelenteni a Mercarius Flottakezelőnek.
Kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás esetén a Károkozónak 5 munkanap áll rendelkezésére a kárbejelentésre, míg a Károsultnak 30 nap. Casco szerződések esetén a kárbejelentési határidő 2 munkanap.
⚠ Fontos megjegyezni, hogy a határidők elmulasztása a biztosító mentesülését eredményezheti, amennyiben a késedelmes kárbejelentés következtében lényeges körülmények kideríthetetlenné válnak.
A kárt két módon van lehetőségetek bejelenteni:
1.) központilag a kar@mercarius.hu e-mail címen,
2.) vagy online, a Mycarius-on keresztül.
Kárügyintézés központi bejelentéssel ►
1.) Baleset bejelentése:
A balesetet és körülményeit telefonon tudjátok bejelenteni központi telefonszámunkon (0-24).
2.) Teendők a baleset helyszínén:
Káresemény esetén, ha lehetséges, javasolt ösztönözni a gépjármű használóját, hogy mobiltelefonnal készítsen fényképeket a baleset helyszínéről és mindkét gépjárműről.
A gépjármű használójának helyszínen ki kell tölteni az európai baleseti bejelentőt, amelyet a felek aláírásukkal igazolnak az adatok hitelessége érdekében. A megjegyzés rovatban mindkét félnek fel kell tüntetnie, hogy elismerik-e a balesetért való felelősséget, vagy sem.
Ne feledkezzenek meg a tanúk nevének és lakcímének rögzítéséről sem!
A kitöltött baleseti bejelentő egy-egy példányát a felek őrizzék meg. Amint lehetőséged nyílik rá, kérd el a gépjármű használójától a további ügyintézés érdekében.
3.) Azonnali segítségnyújtás:
A továbbhaladás lehetőségéről vagy a szállítás szükségességéről érdemes egyeztetni a Kollégáinkkal.
4.) Kárügyintézés:
A fényképeket, a baleseti bejelentőt és minden keletkezett dokumentumot továbbíts a kar@mercarius.hu e-mail címre.
Kárügyintéző kollégáink felveszik Veletek a kapcsolatot a gépjármű szemlézésével és javításával kapcsolatos egyeztetés, esetleges cseregépjármű biztosítása céljából.
5.) A járművet elirányítjuk a kárfelvételi pontra.
6.) Szükség szerint megvalósul a gépjármű javítása.
7.) Elszámolás:
A kárjavítás befejezésével elszámolást készítünk, melyben megküldjük a Titeket esetlegesen érintő tételeket (pl.: javítási önrész, cseregépjármű használat).
Kárügyintézés online a Mycarius-on ►
⚠ Amennyiben még nincsen Mycarius regisztrációd, javasoljuk, hogy a kár bejelentése előtt hozz létre egy saját profilt. A regisztrációs folyamat részletes leírását megtalálhatod az alábbi útmutatóban vagy a folyamatot bemutató tutorial videóban.
1.) Ügyindítás
A Mycarius Ügyfélportálra való bejelentkezést követően lépj a kár menüpontra, majd kattints az Ügyindítás gombra. Az elindított folyamat alatt nyomon követheted, hogy hol tartasz a bejelentés kitöltésében vagy írhatsz megjegyzést a kárügyintézőinknek.
2.) Rendszám megadása és a biztosítási adatok
Add meg az autó rendszámát, mellyel kapcsolatban kárt szeretnél bejelenteni. A rendszer automatikusan kitölti a rendszámhoz tartozó céget (Felelős) és a használó nevét (Használó).
⚠ Lényeges szem előtt tartani, hogy a „Kész” gomb bepipálása nélkül nem lehetséges a továbbhaladás.
A rendszer ezt követően tájékoztatás jelleggel automatikusan megjeleníti a biztosítási adatokat. Ezzel nincsen további teendőd.
3.) Bejelentéshez tartozó adatok
A mezők kitöltésekor szükséges megadnod a káresemény időpontját, helyszínét, valamint a pontos esetleírást. A részletek pontosítása érdekében ajánlott egyeztetned a gépjármű használójával, aki jelen volt a balesetnél.
⚠ Fontos, hogy ezeknek a mezőknek a kitöltése kötelező!
4.) Csereautó
Kiválasztható, hogy szüksége van-e csereautóra a gépjármű használójának. Amennyiben csereautót igényeltek, úgy a szerződés alapján további egyeztetés várható részünkről a kárbejelentés leadását követően.
5.) Személyes adatok és nyilatkozat
Itt szükséges megadni azon személy elérhetőségét, akivel a káresemény ügyében kapcsolatot tarthatunk.
6.) A káros autó pontos helyzetének rögzítése
Az autó helyszínének megadása elengedhetetlen a gyors és hatékony kárrendezési eljárás biztosításához.
Amennyiben a gépkocsi Magyarországon kívül található, jelöld meg a „Külföldön” lehetőséget.
Kérjük figyelmesen töltsd ki a „Település” és „Pontos cím” mezőket.
7.) Részben kiöltött kárbejelentő letöltése
A kárbejelentő felületünkön lehetőség van a részben kitöltött kárbejelentő mentésére a „PDF letöltése” gomb megnyomásával (Minta kárbejelentő). A PDF-ben azok az adatok fognak megjelenni, amelyeket a „Kész” gombbal korábban rögzítettél.
A PDF fájlban található mezők szerkeszthetőek, de nyomtatás után kézzel is kitölthetők a hiányos részek.
⚠ Rendkívül fontos, hogy a kárbejelntő lapot alá kell írni! Ezért a letöltött dokumentumot érdemes kinyomtatni és kézzel aláírni.
Ezt követően a kitöltött és aláírt dokumentumot a csatolmányok hozzáadásánál a „Kárbejelentő” résznél szükséges feltölteni .JPG vagy .PDF formátumokban.
8.) Csatolmányok feltöltése
A káreseménnyel kapcsolatos fényképek feltöltésére a bejelentő legvégén lesz lehetőséged.
A fotók maximális mérete 2500 kilobyte lehet, a megengedett formátumok: .JPG, .PNG vagy .PDF.
A feltöltött fotók a szem ikonnal előnézetben megtekinthetők, a lefelé mutató nyíl ábra segítségével pedig letölthetők. A szemetes ikonra koppintva törölhetők a feltöltött képek.
A rendszer biztosítja az ún. Drag&Drop funkciót, tehát elegendő az adott mezőre húzni a képfájlokat és rögtön megkezdődik a feltöltés.
Kötelező képek:
A kilométer óráról (min. 1db)
Sérült autóról távolról (min. 1db)
További fényképek a sérülésről (min. 2db)
Korábban letöltött kárbejelentő aláírva (min. 1db)
Nem kötelező képek:
Baleseti bejelentő (kék-sárga)
Rendőrségi igazolás
Jogosítvány
Egyéb csatolmány
Ha további információra van szükséged az online kárbejelentési lehetőség használatával kapcsolatban, az alábbi útmutatóban találhatsz bővebb tájékoztatást, vagy tekintsd meg tutorial videónkat:
⚠
Amennyiben a káreset során vitás a felelősség kérdése, vagy a káreseménynek külföldi résztvevője van, kérjük, hogy mindenképpen értesítsétek a rendőrséget!
Abban az esetben, ha bármely fél ragaszkodik a rendőri intézkedéshez, az érintettek kötelesek a rendőr kiérkezését megvárni.
Bármilyen sérülést 48 órán (2 munkanapon) belül kötelesek vagytok bejelenteni felénk!
Jellemző káresemények:
Saját hibás káresemény ►
Minden olyan káresemény esetén, amelynek felelőse nem ismert. A kárveszély a gépjármű átvételének pillanatától a bérlőre hárul a teljes bérleti időszak alatt. A bérlő felelősséggel tartozik a gépjárműben keletkezett károkért, kivéve, ha az okozó fél ismert és írásban elismerte a felelősségét, illetve a kárösszeg tőle vagy biztosítójától (KGFB káresemény) behajtható. Amennyiben a kárösszeg nem hajtható be az okozó féltől, vagy az okozó fél ismeretlen, úgy a gépjármű károsodásáért a bérlő vállalja a felelősséget.
KGFB káresemény ►
A KGFB a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítás rövidítése. Ez a biztosítás minden forgalomban részt vevő gépjármű számára kötelező, és a jármű üzembentartójának kell gondoskodnia a biztosítási díj rendszeres megfizetéséről. A kötelező felelősségbiztosítást a 2009. évi LXII. törvény szabályozza, alapvető célja pedig az, hogy a biztosító megtérítse az általunk másoknak okozott károkat. KGFB nélkül nem vehetünk részt a közúti forgalomban, és ennek elmulasztása súlyos bírságokkal, valamint azzal a kockázattal jár, hogy egy esetleges baleset okozta károkat saját zsebből kell megtérítenünk.
Amennyiben KGFB esemény történik, a helyszínen kötelező kitölteni az Európai Baleseti Bejelentőt (a jól ismert kék-sárga nyomtatványt). Az eredeti példány a Károsultnál marad, míg a másolat a Károkozónál.
Fontos! Az Európai Baleseti Bejelentő nyomtatvány 14.-es pontjában ("Megjegyzés") az okozó féllel mindenképp le kell íratni, hogy: „A károkozásért a felelősségemet elismerem.”, illetve ezt alá is kell íratni az okozó féllel a 15. pontban ("A járművezetők aláírása").
Üvegkár ►
Jellemzően szélvédő sérülések. Az esetek többségében kő, vagy valamilyen apróbb méretű tárgy okozza az üveg sérülését közlekedés közben. Az ilyen tárgyak becsapódása gyakran éles, ijesztő hanggal jár, de kérjük a gépjármű használóját, hogy őrizze meg nyugalmát. A gépjárművek két rétegű, biztonsági szélvédővel vannak felszerelve, ahol általában csak a külső réteg sérül. Az üvegrétegek között egy biztonsági fólia is található, amely további védelmet nyújt az autóban ülőknek.
Előfordulhat, hogy a külső üveg megreped vagy csillag alakú kőnyom keletkezik rajta. Ilyenkor nincs ok az aggodalomra, mivel a biztonsági fólia és a belső üveg továbbra is védelmet biztosít. A járművel tovább lehet közlekedni, kivéve, ha a repedés a vezető látóterében van, és a kilátást zavarja. Ilyen esetben ajánlott a járművet biztonságos helyre vezetni, majd értesíteni a Mercarius Kárrendező csapatát, néhány fényképet mellékelve a sérülésről. Szakértő kollégáink a képek alapján gyors megoldást kínálnak a szélvédő cseréjére.
Ritkábban előfordulhat, hogy az autó oldalüvege sérül meg. Ezek egy rétegű, edzett üvegből készülnek, és leggyakrabban fűkaszálás során bekövetkező baleseteknél sérülnek, amikor egy kő csapódik az üveghez. Az edzett üveg biztonsági fólia nélküli, ezért apró szilánkokra törik. Ilyen esetben azonnal meg kell állni, és a fűkaszálást végző cégtől Felelősségelismerő nyilatkozatot kérni, mivel a legtöbb cég rendelkezik biztosítással az ilyen károkra. A sérült járművet javasolt fedett helyen tárolni, és azonnal értesíteni a Mercarius munkatársait az üvegcsere megszervezése érdekében. Ha a fedett tárolás nem megoldható, ajánlott a sérült üveg helyét fóliával vagy műanyagzsákkal lefedni a beázás megelőzése érdekében.
Töréskár ►
Minden olyan biztosítási vagy káresemény, amely egy adott időpontban váratlanul következik be, függetlenül a résztvevők számától, valamint attól, hogy hány gépjármű, tárgy rongálódott meg, vagy hány személy sérült.
A töréskár a karosszéria külső felületén keletkezett sérülések gyűjtőfogalma. Az utastérben vagy a raktérben keletkezett károkat minden esetben vizsgálni kell. Például, ha a rakomány nem megfelelően van rögzítve, és emiatt belső karosszéria sérülések keletkeznek, a biztosító nem téríti a kárt, mivel a gépjárművezető nem teljesítette a kármegelőzési kötelezettségét. Ugyanez vonatkozik az olyan tárgyak által okozott sérülésekre is, mint például mobiltelefon vagy szemüvegtok. Ezeket a sérüléseket a gépjármű használójának kell teljes kárértéken megtérítenie.
Az utastérben lévő tárgyakat mindig úgy kell elhelyezni, hogy ne mozduljanak el egy hirtelen fékezés vagy veszélyes forgalmi helyzet során, ezzel óvva az utasok testi épségét és a gépjármű belső terét.
Vadkár ►
Az állatok által okozott káresemények jellemző formája, amikor egy állat a közúton a gépjármű elé szalad. Az ilyen helyzetek elkerülése rendkívül nehéz, azonban érdemes felkészülni rájuk. Ha észleljük az állatot, és nagy sebességgel haladunk, kerüljük a hirtelen kormánymozdulatokat, mert a gépjármű megcsúszhat, és könnyen az út menti zöld területre sodródhat. Itt különböző tereptárgyak, mint fák vagy reklámtáblák, nagyobb sérülést okozhatnak az autónak és az utasoknak, mint maga a vaddal való ütközés.
Alacsonyabb sebességnél (kb. 50 km/h alatt) megpróbálhatjuk elkerülni az állattal való ütközést, de fontos figyelni a gépjármű stabilitására is. Kisebb állatokkal való ütközés esetén a gépkocsi valószínűleg tovább tud haladni, de ilyenkor is ellenőrizni kell, hogy folyik-e a hűtővíz. Nagyobb állatokkal való ütközéskor a legtöbb esetben a gépkocsi nem tud tovább haladni, mivel jellemzően hűtő, fényszóró vagy lökhárító sérüléseket szenved el. Ilyen esetben azonnal értesíteni kell a Mercarius kárrendezését, vagy munkaidőn kívül a 0-24 órás Assistance szolgálatunkat.
⚠ Fontos!
2023. július 1-jétől a vadászati törvény módosítása értelmében vadgázolás esetén az autót vezető, kárt szenvedett fél szinte minden esetben hibásnak minősül. (Részletes jogszabály tájékoztatás)
A vadkár, illetve állat által okozott káresemények közé tartozik a rágcsálókár is. Jellemzően nyestkárokra gondolunk, amikor a gépjármű motorterében a rágcsálók elrágnak vezetékeket és csöveket, vagy akár be is költöznek a motorterébe, fészket kialakítva. Ezeket a károkat általában akkor észleljük, amikor egy vezetéket elrágnak, és hibajelzés villan fel a műszereken, vagy ha az autó nem indul el.
A vadkár (állat által okozott kár) minden esetben casco biztosítással rendezhető, az önrész megfizetése mellett.
Totálkár ►
Baleset esetén az autó sérülésének mértéke határozza meg, hogy a jármű megfelelő anyagi ráfordítással javítható-e, vagy olyan súlyosan károsodott, hogy a helyreállítása nem gazdaságos vagy nem lehetséges. Ez alapján a totálkáros járműveknél megkülönböztetünk gazdasági és műszaki totálkárt.
Mindkét esetben a Mercarius kollégái egyeztetnek a biztosítóval, és ennek alapján hozzák meg a döntést a károsodott gépjármű további sorsáról.
1.) Gazdasági totálkár:
Ha pénzügyi szempontból nem indokolt a gépjármű javítása – mert a javítás költsége meghaladná a jármű balesetkori forgalmi értékének az úgynevezett maradványértékkel (roncsértékkel) csökkentett összegét – akkor a jármű gazdaságosan nem helyreállítható.
2.) Műszaki totálkár:
Amennyiben a gépjármű olyan mértékben sérült, hogy műszakilag nem javítható – például a sérült részek helyreállítás után már nem képesek maradéktalanul betölteni működési vagy biztonsági funkciójukat – akkor műszaki totálkárról beszélünk. Ez különbözik a gazdasági totálkártól, amely esetében a javítás pénzügyi szempontból nem éri meg. Műszaki totálkár esetén azonban a károk helyreállítása egyszerűen lehetetlen.
Totálkár esetén a Mercarius Flottakezelő Sales osztálya egyeztet a Bérlő céggel a gépjármű pótlásáról és a kapcsolódó szerződéses ügyekről.
Totálkár gyanúja esetén a teljes folyamat – amely eldönti, hogy az autó javítható-e vagy sem – általában két-három hetet vesz igénybe, a baleset körülményeitől függően. Amennyiben személyi sérülés is történt, a folyamat tovább elhúzódhat, mivel a biztosítónak a kár mértékének megállapításakor figyelembe kell vennie a személyi és egyéb vagyoni károkat is.